Új jazz- ötletek a Duna mellől: Jó rajt a Stadtgarten- fesztiválon

Szerző: ?


Nyugaton gyakran figyelmen kívül hagyják, hogy Magyarország is jazzesedik. A "Stadtgarten" programszervezői tettek valamit a tudatlanság megszüntetéséért, mikor meghívták a budapesti Dresch-kvartettet. A fellépés ugyanis időközben igazi sikernek bizonyult, korai fesztiválfellépésüket így lehetett elkönyvelni. A szaxofonos Dresch és társai örökölték hazájuk népzenéjét. Persze nemcsak hangulatos, az utazási prospektusoknak megfelelő puszta- jazzt hoztak létre ezáltal, hanem intelligens, művészi zenét, amelyben kerülték a kliséket. Darabjaikban felhasználják hazájuk népzenéjének szerkezeti elemeit, de túl is pillantanak a határokon, például Románia és Bulgária felé, ahonnan erőteljes, metsző, a balkáni országok énekeseit és oboajátékosait jellemző hangot kölcsönzik.
A könnyedén körülírt motívumismétlések is a sok rubatoval felduzzasztott közhelyek Magyarországra jellemző szimbólumként tulajdonképpen olyan magától értetődően oldódnak fel a free jazz- kontextusban, hogy az ember alig érzi, egy kulturális keveredési folyamat résztvevője. Úgy tűnik Bartók Béla példája még a jazzmuzsikusoknak is értékes ösztönzést képes adni. A budapesti kvartett műsora körültekintéssel megírt, és ugyanakkor elkerüli azt a veszélyt is, hogy belepusztuljon szellemi vezetőjének túlerejébe. A hagyományoktól eltérőkkel, a megújulókkal tartott a Dresch-kvartett (Budapest) is, amikor folklórisztikus hagyományokat dolgozott fel, a táncoktól a részben aszimmetrikus ritmusokig. Másrészt visszanyúltak a hatvanas évek free zenéjéhez. Mindezt egy már régen tapasztalt alázattal és a részletek iránti hűséggel. Persze egyfajta konoksággal is, ami minden szempontból megmosolyogtató.
Ennek ellenére a Dresch-kvartett nem csépel üres szalmát. Sikerült összeegyeztetni az ayleri spiritualitást, Coltrane vallásos frázisait, a meditatív hangíveket, keleti cifrázásokat és az érzelmileg alkalmazott átviteleket, elsősorban a két fúvós, Dresch Mihály és Grencsó István közötti feszültséget hordozó előadásmóddal.

???
??? / Jazz Studium No.15., 1989



Vissza az előző oldalra