Milyen a honi folk jazz?

Szerző: Deák Endre, Igenhír.hu


Dresch Mihály Quartet: Árgyélus

 

Aki egy kicsit is járatos a hazai jazz-életben, annak bizonyára ismerősen cseng Dresch Mihály neve. A kiváló szaxofonos nem ma kezdte: erről árulkodik a BMC gondozásában megjelent legújabb korongja is.

 

Mielőtt rátérnénk magára a hanganyagra, vessünk egy pillantást a borítóra, mely sokat elárul magáról a CD-ről is. A borító közepén az elfelé igyekvő parasztember és a zöld út végén látható kavargó grafika éles kontrasztot képez. Szimbolikusan az áhított nyugodt élet és rohanó világunk ellentétes volta rajzolódik ki benne.

Az ötvennégy perces anyag egyszerre nyugalmas és kavargó, tradicionális és mégis merész. Dresch javarészt erdélyi népzenére épülő, keleties motívumokkal átszőtt elemeket vonultat fel. Ennek ékes bizonyítéka a billentyűs hangszert kiváltó cimbalom, valamint az esetenként megszólaló hegedű is.

A lemezen található hét szám között két konkrét népdalfeldolgozás (Széki katonabúcsúztató, Árgyélus), két népi ihletettségű kompozíció (Hazafelé, Cigányos), két régebbi Dresch-szám újrafeldolgozása (Töredék, Örökség), és egy igazi örökzöld, (Duke Ellington - In a sentimental mood) kap helyet.

Dresch a CD kapcsán kifejti: "Úgy érzem, a mai embernek hiányzik az a szerves, tisztán áttekinthető rendszerben építkező zenekultúra, amely például a tradicionális indiai zenére, vagy elődeink erdélyi muzsikájára jellemző. Ugyanakkor úgy tűnik, jelenleg képtelenek vagyunk egy ilyen szintű, új zenei rendszer megalkotására, így a már meglévőkből próbáljuk darabonként összerakosgatni a fontosnak tartottakat. Ennek az "összelapátolásnak" az eredménye óhatatlanul egy töredékes kultúra".

Örömmel jelentem, az egyik töredék már megvan.

Dresch Mihály Quartet - Árgyélus
BMC – 2007

 

Deák Endre

Igenhír.hu, 2007.03.30


Vissza az előző oldalra