Dresch Mihály Quartet / Archie Shepp: Hungarian Bebop

Szerző: Hmk, Új Ember Magazin


"A fejlődés lehetővé teszi, hogy ma már minden további nélkül összehozzuk az afroamerikai és az európai zenei elemeket, és ebből egy új, harmadik irányzat szülessen. Mi most afrojazz elemekkel kombináltuk az európai klasszikus és a magyar népzenét."
Ezek a gondolatok - az amerikai szaxofonos, Archie Shepp szavai - a Dresch Quartet új lemezének, a Hungarian bebopnak a borítóján olvashatók. Archie Shepp szereplésének egy magyar kiadású és tematikájú lemezen óriási jelentősége van. Az amerikai jazz egyik "címerállatáról" van szó, John Coltrane és Don Cherry zenészpartneréről. Zenei találkozása Dresch Mihállyal, közös koncertjeik és a most megjelent lemez sem a véletlen műve: a szaxofon mindkettejük kezében olyan letisztult zeneiség jelképe, amely az avantgárd kísérletekből kibontakozva jutott el nehezen utolérhető magasságokba. Shepp a városi fekete zenét kezdettől átitatta az amerikai tradíció műfajainak mélységével: játékában a blues és a spirituálé fájdalma és életigenlése ma is egyaránt felismerhető. Dresch hasonló érzelmeket a magyar népzene világából merít. A kettő egymásra találása a jazz nyelvén szinte magától értetődő.
Zenészpartnereik közül kiemelkedik Kovács Ferenc, aki hegedűjátékával a jazzben ritka, új hangokat szólaltat meg; a cimbalmos Balogh Kálmán szólója is igazolja a jazz határokat könnyedén átlépő rugalmasságát.
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának anyagi támogatását élvező BMC Records kiadó nem ezzel a kiadványával igazolja először létjogosultságát. A magyar kortárs szerzők, valamint a vezető magyar jazzelőadók szerzeményeit megjelentető CD-i nélkül felbecsülhetetlenül szegényebb lenne itthoni zenei életünk. (BMC Records)

Hmk
Új Ember Magazin, 2002. augusztus-szeptember
www.ujember.hu



Vissza az előző oldalra