Ritka madár Dresch Mihálytól

Szerző: Sinkovics Ferenc, Magyar Hírlap


Lemez. Indiai zenei stilizáció is hallható az új albumon

Természetesen nem hihettük komolyan, hogy sohasem változik Dresch Mihály zenéje. Kevés az olyan dzsesszmuzsikus, akinek ne lehetne ilyen-olyan fordulatokat észlelni és regisztrálni a pályafutása során. Most Dresch Mihálynál is elérkezett a változás pillanata a napokban megjelent Ritka madár című CD-jével. Dresch az a magyar szaxofonos, aki teljes mértékben a hazai folkkincsre építi a zenéjét. Hol direkt, hol kevésbé direkt formában – ez egyetlen kompozíción belül is változhat –, a népzenei elemek használata egyébként nemcsak az úgynevezett főtémákra igaz, de Dresch rögtönzései is a magyar folk jellegzetes dallamvonalait követik. Ehhez jön még egy az autentikus táncos parasztzene frissességét idéző dinamika.

Itt is a magyar folk elemei dominálnak Dresch játékában, de az eddig megszokott érdességgel szemben ez egy feltűnően választékossá vált zene. És ezt nemcsak szelídebb ritmust és visszafogottabb lendületet jelent, de Dresch improvizációi sem tekergőznek olyan buja vadsággal és annyi energiával, mint korábban. Sokkal fegyelmezettebbek. Igaz ez a zenekar másik tagjának, Lukács Miklós cimbalomjátékára is. A korábbi Dresch-lemezeknél gyakoribbak most a meditatívabb, szinte lebegően finom zenei passzusok, s ezt a hatást tovább növelik a CD-n játszó Lajkó Félix és Csóóri Sándor Südi hegedű-, illetve brácsarögtönzései.

A Ritka madár végén – ez a változás leginkább észrevehető jele – Prana címmel hallható egy indiai zenei stilizáció is. Mintha csak azt keresné Dresch Mihály, hogy van-e valami rokonság a magyar és az indiai őszene között. Érdekes kísérlet, bár érezhetően nem ez Dresch igazi világa.

Dresch Quartet:
Ritka madár
X-Produkció, 2009

Magyar Hírlap, 2009.04.23
www.magyarhirlap.hu



Vissza az előző oldalra